ליצירת קשר 052-4002000

חוגי המוזיקה PLAY

play

חוג מוזיקה שנתי – עמותת IMAGINE

עמותת IMAGINE הוקמה במטרה לקדם תהליכי העצמה במוזיקה לאוכלוסיות מגוונות הזקוקות לחוויה חיובית ומעוררת השראה. העמותה פועלת מתוך אמונה שמוזיקה משנה חיים, תורמת להעצמה אישית, כישוריים חברתיים ומחברת בין אנשים.

העמותה מלמדת, מנגישה, מטפחת ומעצימה יכולות מוזיקליות בקרב אוכלוסיות מוחלשות ובעלות צרכים מיוחדים ומייצרת הפרייה תרבותית קהילתית, וזאת תוך שימוש בגישות ושיטות חדשניות המאפשרות לכל אדם ללא קשר לגילו, מצבו הפיזי/נפשי/קוגניטיבי ליצור מוזיקה ולקחת חלק בפעילות מוזיקלית.

עמותת IMAGINE הינה היחידה מסוגה בארץ בשיטות הלמידה שהיא עובדת על פיהן ובכלים הטכנולוגיים שהיא מביאה לסביבת הפעילות. העמותה עוסקת באוכלוסיות בכל רמות בתפקוד ובכל סוגי המוגבלויות (פיזי, נפשי,קוגניטיבי).

מערך ארצי לחוגי מוזיקה שנתיים לילדים, נוער ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים.
ֿ
התוכנית פועלת בפריסה ארצית הן במסגרת מערך החינוך המיוחד בשעות הבוקר, והן במסגרות קהילתיות בשעות אחר הצהריים . התוכנית הוקמה על מנת לתת מענה לצורך המשמעותי לפעילות פנאי בשעות אחה״צ ולצורך הייחודי לפעילות כזו בחינוך המיוחד. התוכנית מאפשרת הנגשה של מוזיקה לילדים, נוער ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים תוך שימוש בשיטות הוראה מיוחדות וכלי נגינה טכנולוגיים וקלאסיים. תוכנית זו פועלת בשילוב העיריות וההורים. במספר קבוצות משולבים תלמידים במסגרת מחויבות אישית.

במהלך 2015 פעלו 38 קבוצות ברחבי הארץ. לתוכנית ביקוש רב ובמהלך שנת 2016 תגיע העמותה למעל 50 קבוצות פעילות ברחבי הארץ.   


התוכנית מורכבת משלוש יחידות:

יחידה 1 – היכרות ראשונית עם עולם המוזיקה וגיבוש זהות קבוצתית.

יחידה 2 – למידה ורכישת מיומנויות מוזיקליות

יחידה 3 – גיבוש תוצר מוזיקלי קבוצתי תוך כדי העמקת העבודה השוטפת


יחידה 1: היכרות ראשונית עם עולם המוזיקה וגיבוש זהות קבוצתית

מטרה פדגוגית: הכרה ראשונית עם כלי הנגינה השונים )קונבנציונאליים וטכנולוגיים(:
חשיפה, האזנה והתנסות. התמצאות בשיטת התווים החדשה כפי שמופיעה בכלים השונים.

כלים לעבודה: משחקים מוזיקליים מגוונים לעידוד תחושת זהות והשתייכות לקבוצה ולהגברת תחושת הביטחון והדימוי העצמי של כל משתתף.

דוגמאות למשחקים אלו: משחקי ילדות באדפטציה למוזיקה, משחקים מוזיקליים דרך שירים מוכרים, משחקי דמיון מוזיקליים, משחקים מוזיקליים מבוססי אלתור, מבוססי קצב ומבוססי קול.
משחקים אלו ישמשו כאמצעי להעברת מידע ראשוני על כלי הנגינה השונים והמקרא המוזיקלי, דרכם יתבצע הערכת המשתתפים השונים וביסוס תכנית עבודה עבורם.

יחידה 2: למידה ורכישת מיומנויות מוזיקליות

מטרות פדגוגיות: היחידה הזו מוגדרת כיחידת לימוד והיא מספקת מענה משמעותי להנחה הרווחת "אני לא יודע לנגן". הדגש הוא על הקניית מיומנויות מוזיקליות ופיתוחן. היכולת לקרוא, להבין, ולבצע יצירות מוזיקליות בסיסיות בשיטת ה״מג׳יקל נוטס״. הפנמת מושגים כגון- "שכן-חבר", "לבן-שחור", ארוך-קצר, מז'ור- מינור, סולם,תיבה, משקל, פעמה, מושגי דינאמיקה ומהירות. (אין ציפייה שכולם יהיו מסוגלים לעקוב אחרי המושגים האלו אבל אנו מאמינים שצריך לחשוף אותם אליהם).

כלי עבודה: למידת שירים מוכרים וחדשים )שירי ילדות ושירים בוגרים יותר( ונעימות קלאסיות ידועות (מקלדת, סקוג(. לימוד מקצבים בסיסיים )כלי הקשה- מקצב לכל הקבוצה ומקצב בחלוקה לתפקידים) התנסות באלתור לאורך היחידה )אלתור מבוסס שיר, מבוסס נושא, בפורמט ג'אם סשן ועוד.

יחידה 3: יצירת פרויקט מוזיקלי והצגתו.

מטרה פדגוגית: גיבוש תוצר מוסיקלי ייחודי בהתאם לאופי הקבוצה )הקלטה/קליפ/הופעה חיה(
החשיפה לקהילה היא משמעותית ברמה הטיפולית מכיוון שהיא מבססת עבור כל משתתף חוויה עמוקה של גאווה, הצלחה, שיפור בדימוי העצמי ובתחושת הwell being .
במקביל ישנו תהליך משמעותי בתוך הקהילה כאשר אנשיה נחשפים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, שהם לא רואים ביומיום. המטרה הטיפולית הרחבה יותר היא ליצור קרבה בין אנשי הקהילה לאוכלוסיות המיוחדות, בין אם במופע עבור הקהילה או בשילוב עימה.

כלי עבודה: עבודה תהליכית על פרויקט מוזיקלי – לקיחת חלק בהעלאת הצעות וקבלת החלטות (תלוי אוכלוסייה כמובן ומבוסס על מסגרת מוגדרת מראש). הפרויקט המוזיקלי יביא לידי ביטוי את מגוון המיומנויות שנלמדו במהלך השנה, את אופיו ואישיותו של כל משתתף ואת הזהות הקבוצתית שנרקמה.

היחידות תלויות זו בזו ומהוות רצף לפעילות הקבוצתית במהלך השנה. הרמה המוזיקלית של כל יחידה ותכנית עבודה מפורטת תותאם ותוגדר לפי הרכב הקבוצה.

שיטות הוראה וכלים ייחודיים
התוכנית מורכבת ממשחקים ופעילויות מוזיקליות שפותחו על ידי צוות העמותה, שיטות הוראה ייחודיות וכלים מוזיקליים טכנולוגיים חדשניים אשר באים להנגיש את חוויית הנגינה לכל רמות התפקוד.

שיטת התווים “פיגר נוטס" – השיטה שבאה מפינלנד מנגישה למשתתפים בכל הרמות את האפשרות לללמוד תוים ולנגן על כלי נגינה קלאסיים.
היא מבוססת על לימוד הדרגתי של צבעים וסימנים מוזיקליים במהלכם עובר כל משתתף שלבים עוקבים אשר מותאמים לרמתו. תווים מהווים שפה מורכבת שרבים מתקשים ללמוד והשיטה שלנו מנגישה את שפת המוזיקה לאוכלוסיות רבות.

https://www.youtube.com/watch?v=03-LtOs8XGk

בימז – מעגל מוזיקלי שיוויוני הפועל בעזרת קרני לייזר ומאפשר למשתמש עם מגבלות מוטוריות וקוגנטיביות, בכל גיל, גישה למבחר של מאות כלי נגינה, שירים וצלילים. כלי זה נבחר על מנת ליצור סביבת לימוד בה כל משתתף מפעיל מערך מוזיקלי המתאים לרמת הנגישות שלו ויכול לנגן בו.

https://www.youtube.com/watch?v=AsZqjgAecdQ

סקוג – קוביה סנסורית מוטורית שמאפשרת אילתור על כל סולם מוזיקלי וכלי נגינה, מיועד לאנשים בעלי מוגבלות קוגניטיבית או פיזית בכל רמות התפקוד.

https://www.youtube.com/watch?v=k0pLgUBDRAU

אפליקציות אייפד – האייפד הוא כלי מאוד פופולרי בקרב אוכלוסיית הצרכים המיוחדים. השימוש בו מעניק לילדים תמריץ לפעולה ומעודד שימת לב וריכוז לאורך זמן. אנו רותמים עובדה זו לחוויה ולימוד מוזיקלי ע״י שימוש מבוקר ותכליתי באמצעות אפליקציות מוזיקליות שונות וחדשניות.

https://www.youtube.com/watch?v=7a4g-iDXU70

https://www.youtube.com/watch?v=tnqBNESRaF4

https://www.youtube.com/watch?v=2rYyfwq1x5Q

מוג׳יז – מוג׳יז הוא המצאה חדשנית המאפשרת להפוך כל משטח לכלי נגינה ומאפשרת נגינה חופשית. המוג׳יז הופך את הנגינה לחוויה מרגשת ומרתקת ומאפשר להפוך את החדר כולו להרפתקאה מוזיקלית (ובמקרים של מוגבלות פיזית גם את כסא הגלגלים או עזרי ההליכה).

https://www.youtube.com/watch?v=sM_DL0Zpq9k

השאר תגובה